Suna astazi! (+40) 21 250 01 50 | adrian.bunea@abbroker.ro
Bonus Malus

Din 23 decembrie 2016 intra in vigoare noua norma RCA.

Principale lucruri care trebuie sa le stie soferii romani:

1. avem noi clase de bonus/malus:
· Bonus masim 8 (B8) cu 32 % fata de tariful de baza fata de bonus 14 (b14) pana acum cu 50 % reducere fata de tariful de baza. Malus maxim ramane M8, insa majorarea scade la 32 % fata de tariful de baza de la 100%.
· B0 este clasa de inceput pentru o masina care este inmatriculata pentru prima data pe un proprietar. Nu uitati ca in cazul in care masina se vinde inainte de cumpararea noii masini, clasa de bonus malus poate fi transferata la noua masina.
· Sistemul Bonus Malus este inscris pe polita RCA in parte stanga jos cu initialele B/M, urmat de clasa actuala. Pentru prima masina a unui asigurat clasa inscrisa este B0 pentru ca acesta nu are nici reduceri, dar nici penalizari.

Clasele de penalizare sunt in numar de 8, iar daca asiguratul ajunge la M8, inseamna ca este penalizat 100% in sens ca tariful RCA se dubleaza, iar penalizarile vor fi aplicate un timp mai indelungat. Insa, pentru un sofer model, la fiecare reinnoire a asigurarii RCA, acesta urca in clasa de bonusuri pana la B8 unde i se acorda o reducere de 32% din tariful asiguratorului.

2. polita rca este denumita de acum contract de asigurare.
3. Contractul este emis electronic, este in sistemul national de evidenta a politelor rca si dovada catre organele de control abilitate o reprezinta prezentarea contractului in vigoare, in orice mod: printat, electronic(de pe telefon, tableta)
4. Se introduce compensarea directa, adica plata de catre asiguratorul propriu a despagubirilor cauzate de un tert vinovat.
5. Pe perioada cat masina este in service se deconteaza inchirierea unei masina din clasa similara.s
Norma poate fi citita aici.

Ce este sistemul bonus-malus?

Sistemul bonus-malus reprezinta un mecanism de bonusuri si penalizari, aplicate soferilor in functie de istoricul la volan, pentru disciplinarea asiguratilor atunci cand vine vorba de polita RCA.
Sistemul bonus malus isi propune realizarea unei diferentieri intre soferul care a provocat daune si cel care nu avut incidente. Se incearca astfel responsabilizarea soferilor, in asa fel incat sa se reduca pe cat posibil numarul de accidente, daune si vatamari corporale. Practic, daca faci un rau, platesti (Malus). Reusesti sa fii disciplinat la volan, esti rasplatit (Bonus).


Clasa de bonus poate fi preluata, conditia fiind ca masina veche sa se scoata din evidenta de la fisc inainte de a prelua masina nou achizitionata. Aceasta preluare de Bonus se face doar la solicitare si dupa ce se achita prima polita RCA cu B0 in vederea inmatricularii. Clasele de bonus-malus sunt stabilite printr-un sistem informatizat. Acestea nu sunt influentate de asiguratorul la care iti inchei polita. Singurele diferente care se fac sunt cele care tin de tarife, deoarece pretul unui RCA variaza de la o companie de asigurari la alta. Clasele de bonus-malus sunt aplicabile si persoanelor fizice si juridice.
Retineti faptul ca prioada de referinta este anul anterior datei emiterii politei si ca un sofer poate vinde masina daca a avut o dauna fara ca noul proprietar sa fie afectat de clasa de Malus care apartinea fostului proprietar. De asemenea malus-ul nu se va aplica in momentul in care se produce un eveniment in care un autovehicul este insusit si folosit fara acordul proprietarului, iar aceasta situatie a fost sesizata in scris politiei.
Modul de aplicare a bonusului este urmatorul : bonusul se aplica dupa urmatoarea regula: un sofer sare o clasa la fiecare an in care este asigurat. De exemplu, daca acum asiguratul are clasa B2 si isi face asigurarea pe 12 luni, va trece la clasa B3.

;